Si Kecil Pun Takutkan Neraka

Assalamualaikum dan salam 1 blogger buat para pembaca yang menganggur,PTPTN belum bayar,para pekerja ofis yang curi-curi baca blog,para cikgu,pakar radiologi,ustaz-ustaz,pekerja Firefly dan rakan-rakan sejawat yang aku kasihi..Tidak lupa juga buat para pelajar U yang pandai-pandai belaka sebab korang masuk U..
Ada satu kisah yang aku baca dalam henfon express music 5630 aku yang canggih itu yang ceritanya lebih kurang….
Pada suatu hari ada seorang lelaki tua berjalan-jalan di tepi sebuah sungai.Sedang dia berjalan,dia terlihat seorang anak kecil sedang mengambil wudhu sambil menangis.
Apabila melihat anak kecil itu menangis,dia pun berkata: “Wahai anak kecil,kenapakah engkau menangis?”
Maka berkata si anak kecil itu: “Wahai pakcik,saya telah membaca satu surah dalam al quran sehingga sampai ke satu ayat yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman,peliharalah diri kamu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu….” ..Saya menangis sebab saya takut saya akan dimasukkan ke dalam api neraka”.
Berkata orang tua itu: “Wahai anak kecil,janganlah kamu takut.Kamu akan dipelihara dan dijauhkan daripada api neraka”.
Berkata pula si anak kecil itu: “Wahai pakcik,pakcik adalah orang yang berakal.Tidakkah pakcik melihat ketika orang menyalakan api,yang pertama sekali yang mereka akan letakkan ialah ranting-ranting kecil kemudian barulah diletakkan kayu yang besar-besar.Jadi,tentulah saya yang kecil ini akan terlebih dahulu dibakar berbanding orang dewasa yang lain”.
Berkata orang tua itu sambil menangis: “Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa.Maka,apakah keadaan kami nanti?”
Sekian kisah yang amat menginsafkan aku..
Aku sering solat di merata-rata surau dan pelbagai karenah manusia yang aku temui.Contohnya ketika bersolat berjemaah dengan para veteran. Ketika itu,akulah makmum yang paling bongsu di antara semua makmum yang datang (3 orang tak termasuk imam).Bangganya aku sebagai lelaki beriman . Aiseh!Ketika aku sudah mengunci solatku,aku terdengar jiran aku bertakbir.Alwohuwakbar..kadang aku dengar,Allaaaaaaaaaaahuakebar.Kadang aku dengar,Allah…(sunyi seketika)..huakbar..,kadang aku dengar,Allahuakbaaaar..Kadang tak dengar langsung..Dan pelbagai versi lain.Hm,lemahnya aku untuk membuat teguran..Huhuu..Sekian sekali lagi..
P/S: Takbir pengharaman ialah salah satu RUKUN dalam solat.Jangan pandang remeh dengan kaedah menyebutnya.Cari pakar untuk membetulkan bacaan korang sebelum korang solat dengan sia-sianya selama korang hidup ini.
P/S 2: Sesiapa mampu teka surah apa dan ayat keberapa surah yang aku cakapkan tadi,aku akan hadiahkan satu software henfon percuma buat korang.Macam mana nak bagi,nanti aku kisahkan.(7.42 pm..Jom Isya’ secara solo)-Publish,8.18pm

No comments: