Tanpa Tajuk

Hari ke 27 aku menjadi penganggur separuh masa kerana terpaksa merehatkan diri bagi memudahkan proses penyembuhan tulang rusuk dan skapula yang patah.Aku lebih banyak menghabiskan masa di hadapan PC aku yang amat ku cinta setelah emak dan ayah (Aku pun cintakan Allah dan rasul da..Xpayah banyak statemnts).Awek?Mana ada awek,bekas-bekas awek ada (macam banyak)..Aku jemu..Astaghfirullahalazhim,terlupa aku memberi salam kepada korang,assalamualaikum…(terlajak perahu boleh diundur,terlajak taip aku malas nak backspace dan sebagainya).
Mengulas aku tentang teka-teki yang terdapat dalam post aku yang lepas maka sebelum aku memberikan jawapannya ingin aku ceritakan sedikit analogi di sebalik teka-teki itu..
Putera raja yang hensem,cerdik lagi teruna (tak mainlah yang sudah ditebuk dan suka menebuk),itulah kita..Kesempurnaan yang Allah iktiraf sendiri dalam surah…..(korang selalu baca quran jadi tentu tahu.kan?kan?Umur pembaca paling kurang 20 tahun.Pandai baca quran umur 7 tahun jadi 13 tahun membaca quran,kalau tak tahu juga…)..Dahlah hensem,putera raja pula tu.Aku cakap putera raja sebagai menggambarkan darjat yang tinggi.Kita kan mengaku khalifah Allah di muka bumi (aku pernah tanya seorang brother atas sebab apa Allah hantar dia ke bumi.Dia jawab,untuk menjadi khalifah Allah.Aiseh!).Apa-apapun, jangan lupa walaupun korang perasan diri korang itu khalifah agung korang tetap seorang hamba yang hina dina yang dijadikan daripada sari pati air yang hina..(macam pernah ku dengar,dkt surah mana ya?kahaks!)
Keinginan putera untuk berumahtangga aku maksudkan dengan keinginan kita untuk mencari kebahagiaan dalam hidup.Nak dapatkan kebahagiaan,bukanlah mudah.Mungkin perlu kena cepuk dengan batang penyapu macam putera tu.Perlu ada banyak pengorbanan.Semakin tinggi hajat kita,semakin besar jugalah pengorbanan yang perlu kita buat.
Mamanda PM,tempat putera bertanya dan minta bantuan.itulah sahabat-sahabat kita yang kita percayai.Sahabat yang mampu menjadi tempat kita mendapatkan jawapan dalam persoalan yang mungkin timbul tatkala kita menjalani hidup ini.
Aku yang memberi klu..itulah petunjuk yang jelas daripada al quran dan hadis.Setiap masalah pasti ada jawapannya di dalam al quran dan hadis.Kita banyak beralasan kerana kita sendiri (aku terutamanya) malas mengkaji dan mengaji.Aku cepuk kepala putera dengan batang penyapu,sebab kita ni nak kan sesuatu,tak bolehlah asyik kena suap.Usahalah sendiri.Petunjuk dah jelas.
2 simpang,satu kalau kita ambil kita terbunuh,lagi satu dapat jumpa dengan puteri yang cantik,perawan (tak mainlah yang dah ditebuk dan suka ditebuk) dan cerdik (aku lagi cerdik) Simpang maut,itulah neraka.Ada sapa-sapa yang nak masuk neraka,sila angkat tangan..Aku nak kira..1,2,3…1juta…1 bilion..Wah,ada juga ye..Itulah kita manusia,mulut kata tak nak tapi perbuatan kata nak.Mulut kata tunjuk aurat itu haram tapi pakainya baju jarang sehingga menampakan bra pink,hitam,kaler krim dan bunga-bunga.Kita kata pergaulan bebas,bersentuh2 sesama orang yang halal kita nikah atau haram sementara untuk dinikah tetapi kita buat juga konsert jom heboh..Konsert amal..(aku malas nak ulas kata2 salah seorang pekerja d JPM ketika aku bertanya kpdnya dulu,bahaya)..Kita larang anak kecik kita main api tapi kita bagi dia mancis untuk belajar kira2..Kita kata tayang rambut itu haram,kita paparkan juga iklan rejoice. “Taklah cuma rejoice..Kenapa berbelanja lebih untuk rambut yang cantik..(lawa x gadis dalam iklan tu?Lawa kan?Kan?Rasa nak dijadikan bini je).. Kata nabi saw,
“Akan datang waktunya umatku akan mencintai 5 perkara dan melupakan 5 perkara”
1.Mereka cintakan dunia tetapi lupakan akhirat.
2.Mereka cinta kepada harta tapi lupa akan hisab.
3.Mereka cinta pada makhluk tapi lupa pada al Khaliq.
4.Mereka cinta pada gedung-gedung mewah tapi lupa akan kubur.
5.Mereka cinta pada dosa tetapi lupa untuk bertaubat.
Simpang ke istana,itulah ke syurga.Semua kita (yang beriman) tahu ,mati nanti kalau tak ke syurga ke neraka.Tol tak?Masalahnya,untuk ke syurga itu kita sering terlupa dan keliru akan jalannya walaupun kita tahu yang haq itu haq,yang batil itu batil.Tengah2nya kesamaran yang perlu dielakkan.Itulah kembar..Kita tahu dia kembar.Kita tahu seorang akan cakap benar,seorang kaki penipu.Hanya satu soalan yang mampu menyelamatkan iaitu…(nanti aku bagi),aku andaikan sbg kalimah tahlil yang sering kita zikir dan wiridkan.Kalimah yang lebih berat dpd dunia dan seisinya andai ditimbang..(bayangkan simbol BN)..Itulah kalimah Laailaahaillallah..Soalan lain yang diandaikan sebagai kalimah lain tak dibenarkan sebab ada kalimah lain yang boleh membawa korang ke syurga selain kalimah tahlil tu?


Seterusnya jawapan….(eh!Mak aku panggil ajak sarapan!Aku pergi dulu!)-5.49am
.
.
.
.
.
.
.
.
Jawapannya,
Tanya pada salah seorang kembar,
“Adik berdua ni pasangan kembar ke?”..(sebab kita dah tahu dia kembar.Kalau kaki penipu tu jawab,konfmlh dia cakap bukan.Tol x?) Lepas tu?Takkanlah habis setakat itu je kan.Sedikit penelitian perlu dibuat.Aku kata cuma boleh BERTANYA satu soalan.Ada belajar bahasa melayu x?BERTANYA!Melayu mudah lupa (maaf cik mard)..tak semua lupa…Ok,lepas tu,korang ARAHKAN kembar tadi tunjukkan arah ke istana.Kiri kah?Kanan kah?Kalau si penipu yang tunjukkan,korang ambiklah yg bertentangan.Faham ke?..SLOW?Kahaks!Sebelum korang beredar ke istana,korang tolong aku mencepuk kepala kembar yang suka bohong tu dengan batang penyapu.Bagi benjol!Sekian,salam IQ tinggi..Klik SINI untuk dapatkan hadiah sebab korang dah susah payah fikirkan jawapannya.Hihi!







Post a Comment