Mesej Sulit Facebook

(Berlatarbelakangkan bunyi cengkerik mengerit,ayam berkokok,anjing menyalak dan sedikit haruman masakan emak,aku pun menaip di satu lembaran words sebelum di kopi paste ke bahagian posting blog..Malas nak terus publish)-5.29am
Peace be upon you.Beberapa hari yang lepas aku ada menerima satu mail dalam inbox fesbuk aku yang berbunyi,
“Salam..(Ah!!Pemalas dan mengharap aku fahamlah tu)..anta terima ke perempuan dalam facebook ni?”
Aku menganggap ia sebagai satu mesej yang sulit kerana kalau tidak apa susahnya untuk mengpost mesej itu dekat wall aku.Aku menjadi pelek dengan soalan semudah itu tetapi dirahsiakan daripada bacaan umum kecuali aku dan si muslimat itu.Sebelum jawab soalan tu,aku pergi tengok dulu info empunya soalan.Wah!Islamik sungguh si dia!Tempat belajar,Uni. Mut ah Jordan.Kolej,smkA…Interest,women sahaja.Tapi sampai bab tarikh lahir (aku sangka baik),bulan dan tarikh sekian-sekian,1995..Oh…Korang sendiri,kalau otak tak lembablah,pasti akan sedikit mencurigai status tu dan mungkin sudah bersangka-sangka.
Soalan yang amat pendek tetapi dimesej ke dalam inbox menyebabkan aku yang cerdik ini (astaghfirullahalazhim..)mula mentafsir ayat tersebut dengan pelbagai pantafsiran.
Apabila dia beranta enti,maka aku akan anggap dia ni seorang yang suka bab-bab islamik seperti usrah,halaqah,dakwah,baca quran,tabligh,jim,haluan,demo,ISA,rehlah,PAS dan sebagainya..Oh…Dia tanya aku,aku terima ke tak perempuan dalam FB..Mungkin dia nak berkias supaya aku terima dia sebagai isteri (aku perasan seketika) walaupun kenal dari FB.Aiseh!Ataupun,dia hairan melihat post-post aku yang ada unsur-unsur islamik sedikit tetapi frenz aku ada pelbagai jenis.Ada rambut dye,pakai singkat nampak pembonjolan mamari,mata kaler hazel and tengah berhimpit lelaki wanita ketika posing dalam gambar..
Aku dalam bab-bab FB ni tak kira kenal ke tak orang tu,aku tetap akan add people you may know atau terima ja request daripada sesiapa.Orang yang suka tayang aurat ke,tengah peluk-peluk ke,tudung labuh ke,pendakwah kristian ke…semua aku terima.Add and accept selagi terdaya.
Aku tahu,sesetengah orang ni,dia akan check dulu info orang tu,kalau ada unsur islamik baru dia add atau accept. Cakap n cita-cita nak jadi pendakwah tetapi memilih-milih orang yang nak dijadikan sasaran dakwah.Pilih ahli jemaah yang sama-sama kelihatan alim dan wara sesama mereka lepas tu membincangkan masalah umat n memikirkan program yang nak dianjurkan sampai 2-3 am..Sampai aku tertunggu-tunggu dia datang masjid untuk solat subuh berjemaah.Last-last,aku yang azan,aku juga yang jadi imam.Hm.Bual-bualah sikit dengan aku yang kureng bab-bab agama ni.Takkanlah sesama korang yang ustaz-ustaz je yang korang nak dakwah kot.Aku pun nak juga.
 Ataupun kalau gambar orang yang dia nak add atau accept tu hensem n lawa,baru dia terima.Hehe..Nafsu punya pasal..Dulu,bukan main lagi nak pulaukan FB,konon-kononnya taknak bersubahat dengan yahudi.Malaslah nak ulas,buang masa je.
Aku ber FB ni tak kira orang.Aku ni dahlah lemah nak jumpa orang muka ke muka untuk berdakwah.Orang yang aku nak jumpa pun selalu juga buat-buat sibuk.Ada-ada ja alasan.Nak jumpa para gadis,lagilah aku malu.Kelu lidah tak tahu nak cakap apa melainkan menikmati indahnya kejadian para gadis tu.Korang bayangkan aku sampaikan benda mudah dekat FB tatkala frenz aku mencapai 5juta orang (contoh!!!)..Contoh,hari ni aku sampaikan bab solat berjemaah..Tak akan diterima solat seseorang yang bersolat secara sendirian tanpa uzur yang digariskan syara’ tatkala rumahnya dengan tempat solat adalah sebumbung.Atau ketika dia mampu mendengar laungan azan.Maka mesej yang aku postkan ini akan berlegar di ruangan news frenz aku yang 5juta itu (Contoh!!)..Untung-untung ada yang terkesan dan beramal dengan apa yang aku postkan tu.Aku juga yang akan dapat pahala andai frenz aku tu amalkan tanpa mengurangi sedikitpun pahala dia.
Sekian daripada aku.Macam biasa,aku nak g sarapan dulu…Jangan sampai jam 10 am pun tak isi perut.Nanti IQ korang lemah.Kahakz!..Err..
(Tertunggu-tunggu apa kata si gadis)
P/S, perempuan Islam yang tak pakai tudung n pakaian ketat sehingga nampak otot punggung n mamari juga adalah muslimat .Bukan korang yang bertudung labuh ja yang muslimat ok.Sekian sekali lagi.

No comments: