Menusuk Hati

(Seawal 5.20am,aku pun menaip sambil menikmati alunan hujan dan kenyamanan yang semestinya mengasyikan warga kampung aku untuk terus tidur tanpa mendirikan apa-apa yang patut didirikan)
Termasuk antara perkara-perkara yang menjadi minat aku ialah membaca isi kandungan blog-blog yang banyak bertaburan di ruangan internet ini.Pelbagai corak dan gaya telah digunakan oleh penulis(walaupun ditaip) untuk menyampaikan apa yang mereka nak sampaikan.Ada blog berkisar tentang politik,muzik,resepi,belajar memandu,make up,memancing,bola sepak,jaga binatang,kisah lucu,tabligh,firefly,sturuktur anatomi badan,cara meramaikan zuriat dan sebagainya.Dan menjadi kebiasaan orang yang baru berblog (termasuk aku yang blognya reported as spam) menggunakan modal agama untuk dijadikan isi kandungan blog.Pergh!Macam ustazlah korang ni.
Jika dilihat kepada deskripsi pada sesebuah blog,banyak yang menggunakan ayat-ayat islamik untuk mendeskripsikan blog memasing dan apabila dilihat pada isi blog,ianya(cikgu BM boleh betulkan kalau penggunaan ianya ini salah ye) agak menyimpang (bukan semua).Ada blog yang banyak menghuraikan tentang hukum-hukum islam (mungkin menaip sambil buku di sisi) pada sesetengah pos namun diselitkan dengan unsur2 kutuk-kutuk di pos-pos beliau yang lain.Aku sendiri tidak pasti bahawa adakah si empunya blog ini memang orang yang betul-betul faham dengan ilmu yang nak disampaikan atau semata-mata nak digelar ustaz maya (tak dapat jadi ustaz betul,ustaz maya pun takpe ye).
Aku pernah bertanya dengan seorang yang isi blognya berkisar dengan hukum-hukum islam tentang suatu permasalahan.Di sini,dia atau beliau kelihatan cuba menjawab namun jawapan yang diberikan amatlah meragukan aku sehingga curiga dengan status sebenar si empunya blog.Sebelumnya beliau show off kehebatan beliau membaca kitab-kitab power.(Baca ja,Hose Raul Capablanca pun pandai) Kalau si empunya blog kurang mahir bab agama maka eloklah jangan memandai buat blog tentang hukum agama.Malu woo..Kadang-kadang dia meletakan ayat quran contohnya,
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.” 3:104
Ayat glamour yang sering dibaca oleh para pendakwah dan yang baru belajar tentang dakwah.Seterusnya di blog dia atau beliau itu,beliau meletakan sedikit huraian mengenai ayat tersebut.Wah!Hebatnya!Mampu menghuraikan dan mentafsirkan ayat quran.(tafsir sesuka hati supaya boleh digelar hebat dan mendapat title ustaz walaupun cuma orang yang baru mengenal erti dakwah bdan sebagainya).
Ada blog yang sengaja memainkan isu panas seperti kutuk-mengutuk parti politik.Saja nak mengglamourkan blog tanpa sedar dia telah memecah-belahkan umat.Dia seronok melihat komen-komen dalam posnya mencecah biliom-bilion(haiperbola semata-mata).Walaupun dia dikutuk dalam komen tersebut yang penting bagi dia komen banyak.Kalau dia mendapat kebaikan daripada komen-komen tersebut,Alhamdulillah kalau sebaliknya.Ada yang buat-buat cool ketika menjawab komen walaupun dikutuk dengan teruk..Hm,mau sendiri ingat.Sesaja dia cakap dalam blog sipenyokong parti ni sesatlah,pentingkan dunialah,ekstrim agamalah.Uish!Mirror ourselves before see others (direct translasi).
Aku juga pernah ditanya oleh beberapa pemblog macamna nak memfollow blog aku ni.Haiya,kuat senang.Aku memang sengaja tak letak butang “sign in” dan sebab aku memang sengaja.Hahaha(ketawa dalam hati ketika muka serius).Saja nak test.Senang je.Masa korang mula-mula sign in blog masa nak edit r post sesuatu dekat blog kan ada dekat dashboard tu ruangan reading list.Add jelah kat situ.Kopi paste alamat blog aku kat ruangan tu.Selesai.Ketika mengkomen,aku lebih suka menggunakan url berbanding sign in akaun google sebab seganlah aku nanti orang baca profil.Aku juga malas memfollow blog orang (kantoi) namun blog yang aku selalu komen blog itulah yang aku suka follow.Follow dengan “add to favourite” sahaja.(sebenarnya nanti orang boleh tahu blog mana yang aku follow.Blog 18sx ke,malulah.Kahaks)
P/S, Andai kata-kata aku menusuk hati,maka memang begitulah apa yang sepatutnya kerana blog aku namanya menusuk hati.Kahaks!Maaf zahir dan batin.Selamat raya haji.
P/S, Aku suka juga post isi blog kat FB,senang jawab komen.Kahaks!

No comments: