Subuh Jumaat Si Mamat

5.43 am waktu Malaysia…
Peace be upon you…
Bersamaan dengan 26.11.2010,tepatlah 31 hari aku di MC kan oleh pakar bedah Hospital Umum Sarawak merangkap 31 hari jugalah aku terpaksa mensolokan diri untuk bersolat fardu.Sudah tentunya pahala korang berjuta kali lebih banyak daripada aku kerana korang menjemaahkan diri korang untuk bersolat fardu di masjid (KALAU).26.11 ini juga merupakan hari yang amat bermakna dalam hidup aku dan tiada hari lain yang aku rasa paling best daripada hari bertarikhkan 26.11..26.11,aku dengan rela hati dan penuh kedebaran telah mengaku tiada yang layak disembah melainkan Allah dan aku mengaku Muhammad saw itu pesuruh Allah.
 Oh!Hari ini juga ialah hari Jumaat,maka salam penghulu segala hari aku ucapkan buat korang.Subuh tadi berjemaah di tempat yang sebaiknya ke?Mungkin korang telah bersama-sama bersujud sajdah seperti kebiasaannya yang diamalkan untuk kebanyakan subuh hari Jumaat.Aku juga amatlah suka dengan hari Jumaat ni.Pahala berganda jika kita melakukan sesuatu amal berbanding jika kita beramal di hari-hari yang lain.Kalau suami isteri,malam tadilah malam sunat katanya.Malam di mana kita digalakkan untuk membiak dan menambah zuriat..(Patutlah tak nampak pakcik-pakcik tu kat surau subuh tadi..Must bath rupanya)
Kalau di kolej dulu,akulah orang yang paling awal untuk datang ke surau kerana aku bimbang akan ada orang lain yang lebih awal seterusnya dia pula yang mendapat peluang untuk melaungkan azan.Bang tu hobi aku.Ehehe.Bab pahala tak payah ceritalah,mungkin semua dah tahu.Syaitan dan iblis takut dengan orang-orang yang melaungkan azan dan azan ialah dakwah yang paling sempurna.(Aku silap,tegur)
Macam biasa,selesai azan aku akan solat dulu 2 rakaat sebelum subuh.Lepas tu baca dulu semuka al quran sementara menunggu student lain tiba.Aku sempat juga perhati sekeliling sambil mengira jumlah yang datang.Uih!!!Ramainya!!Lebih seribu!Ha…Tempat korang ada ke?Melihat sudah ramai yang datang aku pun bangun perlahan-lahan untuk iqamah.Sebelum sempat aku memegang mic,seorang student lain dengan pantasnya memegang mic itu dan iqamah.Cis!!Tak minta kebenaran aku pun.
Aku pun berdiri di saf hadapan belakang tempat imam sebab atas kepala aku tu ada kipas (rahmat zahir tanpa berselindung,bukti Allah bagi rahmat awal untuk saf pertama).Sedang aku khusyuk menunggu imam maju ke tempatnya,tiba-tiba aku  terasa seperti di langgar kereta.Hampir tersungkur aku dibuatnya.Cis!!Rupa-rupanya ada seorang mamat menolak aku untuk menjadi imam.Marah juga aku masa tu.Siaplah kau mamat.Kau tolak aku  ye..Tahulah nasib kau nanti.Dahla aku yang azan,aku juga yang imam.Ah!!Sebab aku ada janggut sikit kau tolak aku jadi imam ye…Hmm…Nanti kau..
Aku pun terpaksa maju dan jadi imam.Aku pun bersolat dengan tidak khusyuknya sebab mencari idea untuk mentazkirahkan si mamat.Selesai al fatihah aku pun baca,Alif laaaaaam miiiiiim…sampai sepuluh ayat aku pun ruku….sehingga selesai solat…
Ketika menghampiri pintu keluar surau,si mamat pun bertanya kenapa aku tak baca surah tu sampai habis.Cis!!Dahla tolak-tolak,banyak komplen pula.Ikut suka akulah nak baca apa walaupun subuh jumaat.Aku pun tanya pada dia,
“A..syeikh,kenapa pula?”
“Yelah,subuh Jumaat,kenalah baca surah as sajdah seterusnya kita sama-sama bersujud sajdah”..Aiseh..Terkenalah aku.Aku pun tanya balik,
“Syeikh,yang sunatnya baca surah sajdah ke sujud sajdah?”
“Sujud tulah yang sunat..”…aku pun jawab,
“O… kalau macam tu,lain kali bacalah surah al alaq ke,surah maryam ke,surah Insyiqaq ke…boleh?Pastu kita sujud sajdah”
Dia pun jawab, “Err…Boleh kot”..
Ah!!Ber kot-kot pula…Tak diterima amal ibadah kita kalau ber kot-kot..Kenalah yakin dengan apa yang kita buat tu.Aku tanya lagi pada si mamat,
“Saya nak dengar awak baca bacaan semasa sujud sajdah boleh?Kot-kotlah bacaan saya salah”….
Dia jawab… “Err….Lupalah…”.
Ah!!Lagilah aku hot.Dahla banyak komplen,aku suruh baca yang simple,tak tahu pula.Ya ya ja nak aku baca panjang-panjang.
Sekian……Kisah benar ketika aku di kolej dahulu…
P/S…Cukup 3 minggu berturut-turut,kalau imam yang sama,tukarlah baca surah lain pula ye.Tak kan asyik surah sajdah je kot.Ada 112 surah lain lagi yang boleh dibaca.
P/S 2..Jemaah masa tu tak sampai 10 orang..Yang lain-lain tu,jin dan malaikat..(Best solat kat surau,malaikat tolong aminkan doa.Yang penting awal waktu sebab mana ada malaikat lengah-lengah solat macam korang.Tol tak?Ha…)…Selesai,6.48 am waktu tempatan



Post a Comment