Aku Marah Ke Ni?

Assalamualaikum..Sebenarnya entri aku yang lepas tu khas untuk mr zul sebab aku rasa dia akan tertarik dengan entri yang lepas.Jadi kalau korang tak faham,aku tak tahulah nak buat apa..Mr Zul,aku yakin dia faham..Tu pun kalau dia tak slow..

Kali ni aku nak bagi sedikit kata-kata sayang buat warga kerja x-ray dekat Hospital Umum Sarawak.Kalau nak jumpa sorang-sorang aku rasa aku macam tak cukup kuat dan tidak ada kesempatan.Ada beberapa perkara yang aku perlu tegur dan aku harap korang boleh menerimanya.Aku juga memerlukan teguran daripada korang untuk aku berbubah menjadi yang lebih baik.Kepada warga X-Ray yang cakap nak aku ajar dia buat blog,nanti aku ajarkan.Aku bukanlah orang yang selayaknya untuk mengajar bab tu tapi aku akan cuba apa yang patut.

Ok..Perkara pertama yang aku nak tegur ialah bab solat.Kenapa ada sebahagian daripada korang ni liat nak mendirikan solat?Adakah disebabkan korang ni dah cukup selesa dengan title islam yang ada tercatat pada IC korang?Memang aku akui solat ni memang berat buat orang-orang yang munafik..sorry to say lah..Bukan aku nak kata korang munafik sebab aku tak layak nak hukum begitu tetapi perbuatan korang sendiri yang menzahirkannya.Ada banyak alasan yang aku dengar bila diajak solat..antaranya  seluar kotor,insyaAllah,belum mandi wajib,lapar…Takpelah..masa ni korang boleh bagi seribu alasan..Aku harap korang semua dapat mati dalam iman yang sempurna..Kalau nazak sebab accident lepas ni jangan lupa baca syahadah ye..Siapa tahu kan..nama pun accident..Walaupun korang rasa pandai nak baca kalau bila hati korang lebih banyak dunia di dalamnya mungkin susah untuk korang melafazkannya..Ada ke patut aku suruh mengucap salah sorang daripada korang baca “Asyaduallailahailallah..”…salah tu wei..salah baca syahadah,maka tak diterimalah juga solat yang korang buat tu.Solat raya,solat Jumaat...Nak tahu cara bacaan yang betul,rajin-rajinlah datang masjid ke surau ke..dengar macam mana bilal melafazkannya..Tak payah perasan macho,hensem,berpengaruh kalau Allah korang tak utamakan.tak ada bezanya korang dengan orang kapir melainkan dengan solat.Bila orang kafir burukkan islam korang marah tetapi korang sendiri pun turut bekerjasama menjatuhkan islam korang tak marah?

Rasulullah saw, apabila baginda meragui keimanan seseorang pada zamannya, akan memerhatikan solat Subuh individu berkenaan untuk mengesahkan tahap keimanannya.

“Apabila baginda dapati orang tadi tidak menunaikan solat Subuh, maka benarlah apa yang baginda ragui itu,” demikian catat buku ‘Misteri Solat Subuh’ tulisan Dr Raghib as-Sirjani

Lagi,hampir semua perempuan dekat tempat aku kerja ni fesyen tudungnya macam bonggol unta.Boleh surveylah pendapat lelaki dekat situ,cantik ke tak fesyen macam tu.Buruk tau..Korang je perasan cantik buat fesyen macam tu tapi hakikatnya hodoh.Korang rasa seronok buat fesyen macam tu kononnya masih menutup aurat (rambut).Bila orang tegur korang akan cakap yang penting hati tu baik..Perempuan tudung labuh pun boleh buat video seks..Ye..Tu mereka..kenapa nak dibandingkan dengan mereka..Samalah juga dengan jawapan “Aku makan anjing,mereka tu lagi teruk..makan babi..”..Tak akan lahirnya perbuatan yang baik kalau hati tu kotor..tak akan dinilai perbuatan baik tu kalau perkara yang wajib korang langgar..Contoh,korang dermalah berjuta-juta ringgit untuk buat masjid tetapi solat korang tak dirikan dan anggap ia remeh dan tak wajib..Bukankah perkara itu sia-sia?Tak diterima Allah amalan korang kalau solat pun fail…

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.

Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini
.

* Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.

Macam panjanglah pula dan mungkin akan membosankan bila dibaca..Bosan dan tidak mendapat manfaatnya pun tak guna juga kalau tulis panjang-panjang…Tahu tapi taka amal pun sia-sia juga..Bila orang bercakap bab islam,dialah yang paling banyak bercerita seolah-olah dialah yang paling pandai bab tu.Bila disuruh solat dan sempurnakan penutupan aurat,dialah yang paling banyak buat don’t know..Jangan hairan kalau Allah buat don’t know sama korang bila korang berdoa..berdoa nescaya akan diperkenankan,itu korang selalu pegang tapi apa criteria yang memakbulkan doa korang tak pegang..hm…Anjing mati tidak akan dihisab walaupun mereka dikatakan najis tetapi kita mati tanpa taubat pasti akan merasa azab Allah melainkan dengan rahmat dan kasih sayangNya..Sekian,selamat beramal…Doakan aku ye..adios!



Post a Comment