Budak Tertelan Jarum

Assalamualaikum..Salam sejahtera.Moga korang semua sihat dan sentiasa dimurahkan rezeki..Bersedekah itu rezeki,mampu datang solat di masjid juga rezeki,selalu baca al quran pun rezeki kerana tidak semua orang mampu melakukanya dan setiap yang korang buat itu Allah pasti balas dengan pahala yang korang sendiri tidak terfikir akan nilainya.Pahala itulah rezeki korang yang korang sering lupa.
Petang semalam aku sempat melakukan pemeriksaan x-ray terhadap seorang budak berumur 2 tahun.Budak ini terpaksa di x-ray kerana pihak doktor ingin mengesan kedudukan jarum yang di telannya sehari sebelum tu..Ini bukanlah kali pertama aku menemui kejadian seperti itu.Sebelum ni,di hospital Kajang,seorang banduan terpaksa di buat pemeriksaan x-ray pada bahagian  abdomennya kerana telah memasukkan berus gigi ke dalam anusnya.Hm..Apa motif dia berbuat demikian aku sendiri pun tak tahu.Ada juga kes budak kecil tertelan syiling 20 sen dan tersedut guli sehingga melekat di rongga hidungnya.Tentu amat menyeksakan buat mereka kan..

Mungkin masih berada di kolon melintang

Mungkin sudah berada di hujung kolonnya

 
Budak bersama emaknya


Alhamdulillah,jarum peniti yang ditelannya tidak kelihatan pada radiograf yang diambil(Lupa nak tangkap).Aku berharap sangat agar jarum tu dah keluar bersama najisnya.Tidak sanggup aku melihat ibu budak tu risau dengan kesihatan dan keselamatan  anaknya.Entah macam mana budak tu boleh tertelan jarum tersebut.Bayangkan jarum yang ditelan itu mencucuk dinding esofagus,perut,usus dan organ-organ badannya yang lain.Tentulah amat menyakitkan buat seorang budak berumur 2 tahun.
Pesan aku kepada korang semua,janganlah cuai dengan keselamatan anak korang.Jangan biarkan mereka bermain tanpa pengawasan daripada orang dewasa.Tidakkah korang ingat berita kematian budak kecil kerana lemas di dalam baldi,mati dilanggar kereta ketika bermain di tepi jalan raya,mati tercekik makanan,lemas ketika ditinggalkan seorang diri di dalam kereta,kena culik dan sebagainya.Sekali hilang mungkin selamanya  korang tak akan bertemu lagi dengan anak itu di dunia ini.

P/S: Doakan aku agar cepat dapat anak,yang soleh dan solehah.Kepada isteriku yang tercinta,terima kasih sebab selalu mengingatkan aku untuk membaca doa setiap kali memulakan perjalanan ke mana sahaja aku pergi.Hehe..Apa yang aku selalu buat,aku akan baca apa-apa sahaja ayat daripada al-quran dari start enjin sampailah enjin kenderaan aku dimatikan.Jangan malu untuk meniru apa yang aku buat itu ye  puan Norhafiza bt Saadan…Hik!Barulah perjalanan kita tu tak sia-sia.
Post a Comment