Kisah Sotong Yang Romantik

Assalamualaikum dan salam line tenet tak clear buat korang yang membaca..Sambil mendengar suara isteri berborak dengan maknya melalui phone,aku pun meneruskan penaipan aku yang tertangguh sejak seminggu yang lalu…
“Bang buat pa tu?Main blog ek..tak habis2 blog..Iee..!!”
“Aa..Nak buat macam mana..kasih n cinta abang pada blog ni melebihi kasih dan cintanya abang pada ayg..”… “Adooii!!”-sedas cubitan padu dpada si isteri hinggap ke perut aku yang gebu..
Teringat aku tentang sesuatu…
Semalam n sebelumnya,aku n isteri tercinta telah bercuti di rumah panjang kaum iban,umah datuk n nenek ku belah mak..Aku sebagai suami yang penyantun dan sopan telah menghabiskan setiap masa petang ku di dapoq untuk membantu dia masak..
“Abang,nak masak apa untuk makan malam ni?”
“Abang cadang kita masak sotong masak kicap berempah,ok?”
“Tak pandai lah bang..macam susah je..dengar nama pun macam ganaz je..Sedap ke?”
“Tak pe,abang sedia bahan,nanti ayang masak..ikut je arahan mudah dpda abang..ayang agak2,selain sotong,apa bahan  utamanya?”
“Ermm..bawang?”
“Salah!Sotong-sotong lain tetap bahan utamanya selain sotong tu sendiri!Hahahaha!” Duss!!Sedas lagi cubitan padu hinggap tepat ke perutku yang gebu kerana memberi jawapan yang memeningkan kepala. “Ok..bahan2nya selain sotong2 tu,bawang putih,bawang merah,halia,garam,bicin,kicap n satu lagi rahsia..”-(kalau sotong,seekor je,kalau banyak,sotong2lah..ye tak?Err..Sotong ada ekor ke?)
Isteri aku pun mula masak… “Bang,dah masuk semua ni,nak tambah apa lagi?Tak kan simple sangat kot…Ni budak tadika pun pandai..Haa!!Tadi abg ada cakap,rahsia..Apa dia bang?”- (Eleh..budak tadika,apa itu halia pun depa belum tentu lagi kenai)..Isteri aku buat muka saspen sambil matanya berkelip2 memandang batang hidung ku yang mancung..
Sambil memaut pinggang isteri dari belakang,.. “Rahsianya…”-aku pun baca basmallah n sedikit selawat..pastu baca doa “Ya Allah,Engkau jadikanlah hati-hati orang yang makan masakan ku ini sentiasa ingat dan taat akan suruhan Mu”..”Sayang tau tak,kalau kita tak masak sambil berdoa n sebagainya,kita masak samalah macam Moi Su Fin masak..Samalah macam Karam Sung Walia masak..”..Isteri aku angguk2 tanda setuju- Aku kembali ke meja makan sambil memerhatikan isteri menggaul2 masakannya..
“Bang,cuba rasa masakan ayang,sedap tak?”
Sambil menyuakan sesudu kuah kicap sotong ke mulut aku pun menggeleng2kan kepala..
“Kenapa bang?Tak sedap ke?”
“Herm…tak sedap langsung,daripada sepuluh,abang bagi 15 je…”
Aku melihat isteri ku mengukir senyuman lebar penuh menggoda.haha!Memang aku akui,masakan yang dimasaknya sedap..Apa2pun,bahan2 n resepi tu,aku yang sediakan.hahaha!Sekian…
P/S:Sedap n tak sedap tu datangnya daripada Allah..Sebab tu bila orang kata durian sedap,aku kata tak sedap..Bila aku kata petai tu wangi,isteri aku kata busuk..hu…
P/S:Bicin tu,ajinomoto dalam bahasa negeri aku




 




Post a Comment