Bodohkah Dia?

Seorang budak berumur 6 tahun bernama Najib sedang berjalan menuju ke 7 Eleven untuk membeli cekelat..Karpal S,seorang pembuli ternampak Najib dan berkata kepada kawan2nya…
“Budak Najib tu antara budak yang terbodoh dekat Malaysia ni…Kalau korang tak caya,nanti aku tunjukkan”
Karpal kemudian meletakkan syiling 20 kupang sebelah kanan tangannya dan 50 kupang sebelah kiri..Dia memanggil Najib untuk memilih antara keduanya itu..Najib dengan muka taugenya pun memilih sebelah kanan..ternyata dia memilih syiling 20 kupang..Berkata Karpal kepada kawan2nya sambil ketawa terbahak-bahak…
“Hahahahaha!Korang tengok,kan aku dah kata..Najib ni bodoh orangnya…”
Karpal meneruskan aktiviti yang sama selagi mana dia terjumpa dengan Najib.Hampir setiap hari dia memperbodohkan Najib dengan trick 20 kupangnya itu..setiap kali bermain trick yang sama,Najib tentu akan memilih syiling 20 kupang..
Suatu hari yang indah,Karpal terjumpa dengan Najib yang tengah makan aiskrim di satu taman permainan..Berkata dia kepada Najib,
“Bro, apsal setiap kali gua suruh lu pilih syiling lu pilih yang 20 kupang?Bodoh tahap udang betulah lu ni”.
Sambil menjilat aiskrim paddle pop Najib pun berkata, “Kalau gua pilih syiling 50 kupang,gua yakin lu tak akan ajak lagi gua main permainan syiling tu.Tol tak bro?”
Siapa lagi bijak,Najib ke Karpal?
Post a Comment