Berlebih-Lebihan Itu Memudaratkan

6.19 am sambil mendengar zikir munajat Ust Badrul Amin…

Setelah sekian lama aku menanti peluang ini akhirnya penantian pun berakhir...

Aku menanti peluang untuk bertanya tentang solat sunat yang sering dilakukan oleh beberapa ”orang kuat” masjid setelah solat fardu subuh dan fardu asar..

Menjadi amalan dekat tempat aku ni iaitu membaca beberapa potong hadis setelah selesai solat subuh.Kebetulan hadis yang dibacakan pada hari ini adalah hadis daripada sahih bukhari yang berkaitan dengan waktu yang diharamkan untuk solat sunat.Selesai je hadis dibacakan seperti biasa kami akan bangkit untuk bersalaman sambil diselangi selawat..

Sempat juga aku mendengar salah seorang makmum ketawa semasa hadis habis dibacakan..Lucu kah hadis itu atau ketawa itu ditujukan kepada orang-orang yang terkena?Oh...Aku juga sempat melihat para penggemar solat sunat selepas subuh dan asar berbincang sesama sendiri setelah selesai bersalaman..Hahaha!(Lucu ke?)

Pesanan...

Kalau orang tanya kenapa tak boleh buat solat sunat selepas  subuh dan asar,korang jawab apa?Sebab memang tak boleh?Atau ustaz sekian-sekian kata tak boleh?....Err....Sekurang-kurangnya hafalah sepotong bukti daripada ayat al quran atau hadis ye..Barulah timbul keyakinan dalam beramal..Bukannya main ikut je apa orang buat..Letak payung dekat kuburlah....Tabur-tabur bungalah...

Err....banyak tak semestinya baik...Ada orang kuat buat amal sebab nak kumpul pahala banyak-banyak...Kata dia yang berlebihan tu,sunat aje...Buat dapat pahala...Tak buat tak apa...Oh...Sebab tulah ada yang bersolat sunat selepas subuh dan asar...sebab tu ada yang bertahajud berpuluh-puluh rakaat sampai terlewat solat subuh berjemaah dekat masjid...sebab itu ada yang berusrah sampai jam 3-4 pagi sampai subuh kat masjid pun seminggu sekali...Biar sikit asal istiqomah katanya...cis!!

Korang yang gemar berlebihan bayangkan...normalkah orang yang mempunyai 3 batang tangan?Normalkah makan 100 biji panadol sekaligus sebab sakit kepala?Normalkah meletakkan sekilo gula dalam secawan kopi?Normalkah membantu kawan yang turun kerja 8.30 am sedangkan masa yang sepatutnya ialah jam 8.00 am punch kad?Normalkah beristeri sampai 5 orang?...Kalau 4 orang itu normal,kan?Kan?

Sekian...6.45 am...bersiap sedia untuk mandi dan mencuci baju sendiri...oh...alangkah bestnya aku kalau dah beristeri..memudahkan tugas...

 
Post a Comment