Jangan Marah Ok..

15 minit sebelum asar,waktu tempatan…

Sebagai manusia yang agak biasa,aku juga tidak terlepas daripada mengalami perasaan marah..Aku marah bila orang mungkir janji…Marah bila order nasi goreng ikan masin lambat sampai,marah bila adik aku cuba-cuba untuk menyeksikan diri dan marah bila doktor-doktor pelatih meminta view yang entah-apa-apa untuk imej x-ray yang akan diambil..Aku juga marah pada diri sendiri apabila bangun lewat dan terlepas solat subuh secara berjemaah di masjid..aku juga pernah marah bila seseorang yang memandu perlahan mengada-ngada memandu di lorong yang sepatutnya orang memandu 140kmj…Ah!!Banyaknya marah sehingga satu hari aku sedar akan sesuatu…

Bab Marah

Al Ghadab (Alif,lam,ghain,dhod,ba) @ marah asalnya adalah dari nyalaan api yang terpendam dalam hati maka dari itu muka orang yang sedang marah ini akan kelihatan merah walaupun tengah duduk dalam tempat ber “aircond” apatah lagi kalau dia berada di tengah-tengah padang bola pada pukul 1 pm tatkala panas terik di kepala..

(4.40 selepas asr)…

Marah adalah salah satu godaan syaitan yang dilaknati yang diciptakan Allah daripada api maka salah satu alternatif untuk meredakannya adalah dengan air…Orang yang tengah marah ni biasanya juga akan mengeletar badannya,kelakuan menjadi tidak teratur,nafas menjadi kencang dan mukanya menjadi hodoh.(Kalau tak percaya,nanti kalau korang tengah marah,nikmatilah kehodohan wajah korang depan cermin ok).Disebabkan marah juga dia akan merasakan sentiasa ingin menang dalam apa jua bentuk hujah andai ketika dia marah itu dia tengah berhujah dengan lawannya…Tengok aje debat parlimen..Oh…Bersumpah seranah…Er…Baru je nak pangkah dah tak jadi…Oh…

Pada suatu hari aku pernah marah dengan semarah-marahnya pada seorang rumet aku…Kejadian berlaku semasa aku masih belajar dekat kolej matrikulasi ..Aku amat marah apabila dia ni mengada-ngada nak tidur sekatil dengan aku sedangkan dia ada katil dia sendiri.Katil aku tu pula katil single dan cukup-cukup untuk memuatkan tubuh aku yang kering ini..

Nak tidur sekatil di atas katil single dengan golongan sejenis pun aku dah tak suka inikan pula tidur sambil berpeluk-pelukkan dengan golongan sejenis.Cisss!!!Ingat aku ni gay ka??!!Lesbian jauh sekali!

Satu hari akibat tidak tahan dengan aksi itu,aku dengan sopannya telah menumbuk pipi kiri dan kanannya sampai lebam…Sampai dekat 3 hari juga dia  tak datang ke dewan kuliah..Aku juga sempat mempraktikkan satu tendangan padu yang aku belajar daripada mr sapa entah nama dia,aku tak ingat masa aku belajar taekwondo dulu ke perut dia..Melihat dia tersungkur kesakitan,aku mula berasa amat bersalah dan menyesal..Amatlah tidak patut aku buat macam tu..Sepatutnya aku kena nasihat dengan penuh hikmah..Oh…apakan daya,kaki aku terlalu ringan untuk menyepak..Oh..

Penyesalan berlarutan sampai sekarang walaupun dia cakap dia maafkan aku..Oh..

Sekian..Ingat, saiyidina Ali krwj ada kata,marah itu musuh utama bagi akal…

P/S: Masa bos aku tengah marah,nak aje aku buat tanda salib dengan menyilangkan 2 jari telunjuk untuk membentuk huruf  “+” dan ditunjukkan depan muka dia untuk menghalau jin yang tengah menguasai dia..Hahahaha!!Macam cita hantu orang putih,jin dihalau dengan tanda salib…Hahahaha!!Astaghfirullahalazhim..Lailahaillallah…

P/S:Selamat beroncall ($$$$$$$$) kepada rakan setugas,sesungguhnya esok amatlah masyuk…tahniah skuad pak Raja..Kerana korang jugalah aku $$$$$...Sekian..




Post a Comment