Banyaknya Pahala Aku!?


Huhhh…penatnya hari ni.Kena ulang-alik ke Kuching untuk jumpa kawan aba..Aba suruh aku hantar 2 ekor anak ayam kat kawan dia..Tapi takpelah..Kira ok juga sebab boleh solat Jumaat si Masjid Bandaraya.Jemaah lebih besar..Kat sini aku nak cerita pasal solat Jumaat tadi..Lelaki islam sekalian,ingat lagi ke apa yang disampaikan khatib masa berkhutbah tadi?Lentoq ka?Hahaha!Biasalah..Aku pun mengantuk juga tadi Cuma aku dapat ingat jugalah apa yang khatib sampaikan tadi..Tentang kelebihan bulan Syaaban dan amalan yang perlu dibuat.Antaranya,banyakkan selawat,istighfar,tasbih,tahmid,tahlil,takbir,baca quran dan buat solat sunat..Biasa ja semua tu,tak perlu tunggu bulan syaaban ke,rejab ke,syawal ke..Yang penting kita buat walaupun sedikit tapi berterusan.Kenapa kita malas nak buat itu semua?Pahala dan cukup banyak?Solat dah cukup sempurna?Sebab dah islam and confirm masuk syurga?Aku tengok,apabila orang datang ke masjid,sementara menunggu nak solat,ada juga yang sembang kosong.Boleh ketawa terbahak-bahak lagi.Apalah salahnya solat sunat ke,baca quran ke…zikir ke..Malu ke nak buat?Nanti masuk syurga pun nak malu ke?Nak buat amalan nabi kita malu tapi buat benda yang nabi larang kita tak malu pula..Pegang tangan pasangan bukan mahram pun selamba..Mungkin mereka fikir diperbolehkan kot..Nabi benarkan ke?Allah benarkan ke?Dah nikah barulah boleh!Takpe,pahala dah banyak…Islam lah katakan..Nanti-nanti boleh taubat,kan?Siap boleh bagi hadis lagi,"sebaik-baik manusia ialah apabila dia berdosa dia segera bertaubat".Kiranya lepas maksiat,balik rumah terus taubat maka dia akan menjadi sebaik-baik manusia.!Ceh!Hampeh betul..Tu bukan taubat,tu ke..p..rat!!Yang kau ulang balik maksiat lepas taubat,sapa yang ajar?.Ada juga yang sementara menunggu waktu solat dia tak baca quran..Padahal quran tepi dia menunggu untuk dibaca.,napa?Bukan tak pandai pun..dulu kecik-kecik ada belajar ngaji quran..Kalau tak pandai kenapa tak belajar?Boleh ja kalau nak belajar.Panggil imam surau suruh ajar.Tak adanya yang menolak..Setakat betulkan sedikit tajwid,takkan tak boleh..Kalau akulah sebagai calon isteri aku akan mensyaratkan supaya bakal suami aku mesti pandai baca quran dan jangan cuma pandai qulhuallah dan inna a'thoina saja.Mesti hafal semua muqaddam!Paling kurang pun ad duha ke bawah.Korang sebagai kapel,ada ke tanya and test kehandalan kapel anda membaca al quran?Ada?Sama-sama tak pandai sebab tu malu test..Ayat dalam mesej punyalah manis.."Sayang..sihat ke?Hubby doakan sayang sihat dan sentiasa dalam rahmat ilahi.."..Ie!!!Geli I..!Hu..Takpe,pahala dah banyak…Konfirm syurga.Lagi satu masa nak solat,dengan santunnya dia mempersilakan orang lain penuhkan saf hadapan.Dia pula dekat saf belakang..Para sahabat dulu,berebut-rebut nak saf depan.Sahabat yang banyak beramal,dijanjikan syurga pun berebut-rebut,dia pula dengan penuh adat melayu mempersilakan orang lain ke depan..Hu…Takpelah..Pahala dah banyak..Aku minta sangatlah kepada orang-orang islam sekalian supaya merapatkan saf masing-masing masa solat..Susah ke?Sia-sia jemaah..Kesian imam yang menanggung segalanya..Dah tua-tua pun tak reti-reti lagi..Takpelah..Dah tua,pahala mesti lebih banyak dari aku yang baru umur 20an..


 

Aku sedar siapa diri aku yang mungkin akan mati bila-bila masa sahaja..Cukup ke apa yang aku ada sekarang untuk melayakkan aku mendapat syurga Allah?Allah terima ke apa yang aku buat?Waliyullah yang beribadat ratusan tahun pun dihumban ke neraka( akhirnya dijanjikan syurga kerana dia redha apa yang Allah buat..rujuk kisah nabi musa),apatah lagi aku yang baru beberapa jam beramal..

Post a Comment