Hairan ke?

Ada orang ni jenisnya sopan santun.Setiap apa yang kawan dia share dekat FB dan sebagainya maka dia pun dengan sopan santunnya meminta izin untuk share.Perlu izinka?Dah namanya dipublish dekat internet,laman sosial,memanglah untuk dishare.Orang yang mengshare n mempublish tu apa tujuan dia pampang dekat internet?Contoh,artikel2 keinsafan,maklumat berguna..Korang yang pergi buat dakwah,menyebar ilmu,ada korang minta izin dengan penuh kesopanan untuk menyebarkannya daripada empunya ilmu?Memang ada sebab korang sopan santun..Contoh lagi,hari ini aku cerita bab kelebihan mengingati mati.Korang yang membaca apa yang aku tulis pun insaf membaca lalu dengan sopan santun meminta izin mengshare..tak payah mintalah oi..ish!sopannya mereka itu..kalaulah berizin2 menyampaikan ilmu maka tak ke manalah apa yang nak disampaikan tu.

Ada orang ni kuat buat kerja2 politik islam.Setiap apa yang dibualkannya adalah berkisar dengan politik islam dan cacian terhadap orang yang tidak sempurna islamnya.Kalau bab daulah2,siasah n apa2 kaitan politik dia memang mantops sekali.Bab akhlak,dari 10 aku bagi 3 4 macam tu.Jumpa ja orang2 sebulu dengan dia maka adegan kutuk,perasan mulia,perasan sempurna mulalah keluar.Konon2 apa yang dia buat tu Allah iktiraf semuanya.Bila ada sahabat aku yang rajin datang surau,baca quran n join jemaah keluar belajar dakwah n iman..hm..dengki tak sudah2.cakap sahabat aku tu pentingkan dr lah,tau amal tapi takde ilmulah..Bila aku tanya kepada budak xcited politik islam tu apa n macam mana nak kuat n naikan iman n apa syarat mudah utk mereka dan orang2 mereka memerintah negara,terdiam pula tak tahu nak jawab.Geleng-geleng kepala juga sebab blur.Kalau jerit takbir bukan main.Takbir!Allahuakbar!!!!!!!!!!Hmph!Sebulan aku subuh dekat masjid sebulan juga aku tak nampak dia berjemaah.sibuk sangat memikirkan cara menjatuhkan parti lain kot.hihi!

Ada orang bila orang tegur sebab orang lihat n sedar apa yang dia buat tu salah maka dia pun membidas dgn mencari ayat quran n hadis untuk menghalalkan apa yang dia buat.Sehari suntuk membelek al quran untuk mencari ayat yang sesuai padahal dia mengambil ayat sepotong-sepotong tanpa melihat keseluruhan ayat n sebab penurunan ayat.Perasan umat terbaik konon tapi bila orang jentik sikit telinga,doa kehancuran tak habis2 meniti dekat mulut dia.Ah!!Terbaiknya orang tu!mengalahkan nabi.Ntah macam mana kalau tiba2 Jibril as muncul depan dia lalu menawarkan menghempaskan gunung kinabalu terhadap orang yang jentik telinga dia tu.Ish2..Umat terbaiknya dia..

Sekian,aku mengundur diri untuk bermain Yuri Revenge yang sekian lama telah aku mainkan dulu..teguri aku andai tersilap kata..n..jangan stress berdakwah.dakwah cara nb korang pasti berjaya.Macam mana dakwah cara nb?hihi!korang kan soleh-solehah dan alim alimah.koranglah ajar aku ye..Mohon pembangkang..(sensitif..)


 

Post a Comment