Belajar Berniaga

Assalamualaikum. Saya pasti ramai di luar sana merungut dengan kewujudan GST dan kenaikan harga barang. Selari dengan itu, maka ramailah yang bercita-cita untuk mencari duit lebih, termasuklah diri saya. Masalahnya kita sering beralasan jika ingin memulakan sesuatu perniagaan.. Antara alasan yang sering disebut-sebut ialah tiada asas perniagaan atau tidak cukup modal.

Paling sedih ialah para graduan yang baru keluar dari universiti. Sudahlah kena bayar balik pinjaman pendidikan, kerja pula susah nak dapat. Kalau nak dapatkan sesuatu jawatan dalam sesuatu syarikat, ada yang nak calon yang ada pengalaman kerja sekurang-kurangnya dua tahun. 

Saya sendiri juga turut mengalami situasi yang sama. Keluar universiti dengan pointer cukup makan, ke hulu ke hilir cari kerja..Akhir sekali saya kerja buruh bancuh simen. Selama 3 bulan buat kerja berat dengan gaji yang saya rasa sangat tidak setimpal dengan beban tugas maka saya pun berhenti. Saya cari pula kerja di KFC. Kerja pula boleh dikatakan senang. Gaji pun dalam lingkungan “kesenangan”. Yelah..Kerja sikit gaji pun sikit lah. Yang hebatnya, di antara pekerja KFC tu pula ramai yang senasib dengan saya. Ada yang bekas pelajar jurusan kejuruteraan perakaunan, ekonomi dan sebagainya. Maka, jangan lah dipandang rendah dengan pekerja-pekerja ni. Sama juga dengan pekerja di pam minyak. Tak semuanya yang “takda sekolah”.

Namun itu dulu, sejak saya menceburkan diri dalam bidang perniagaan, pendapatan bulanan saya pula boleh dikatakan agak lumayan. Bayangkan anda beli rumah dan kereta secara percuma. Semua tentu nak kan?Semuanya bukan mustahil asalkan betul strategi dan fokus dalam melakukannya..Moga bermanfaat untuk kita semua dalam menghadapi keadaan ekonomi Negara yang sangat “najis” sekarang ini.
Saya pun jenis yang malas nak baca tulisan yang panjang-panjang ni. Kita sama je pemalasnya.  

P/S..Saya tahu, anda semua mungkin terbayangkan yang bisnes yang saya buat ini ialah MLM kan..
Post a Comment