Sesuatu Yang Menghairankan Aku

Sekian lama berhibernasi,akhirnya aku sebagai peminat Najib dan Karpal kembali lagi untuk bertemu anda semua…

Ya..Seperti biasa,setiap malam Selasa (termasuk malam lain tapi malam ni tak pernah miss),aku akan menghadiri kuliah feqah yang dikendalikan oleh uncle ulama Indon,Syed Mustapha.Apa yang aku nak cerita bukanlah berkenaan dengan kuliah tersebut tetapi aku nak meluahkan kehairannan aku terhadap beberapa golongan manusia.

Banyak sudah pengalaman aku melihat,asal ada majlis ilmu,mesti ada beberapa orang yang aku memang yakin dia dalam kumpulan yang sama,suka keluar masjid dan membuat aktiviti yang aku sendiri tak pasti.Kelas Al Quran,dia lari..Kelas feqah,dia lari..Kelas pengajian hadis pun dia lari..Bab solat,aku memang sangat respek terhadap mereka.Serban,sugi,solat awal waktu,solat sunat sampai hitam dahi..Uih..Respek sangat.!!Yang menghairankan aku yang suka baca status facebook orang ini ialah,kenapalah mereka ni suka sangat keluar masjid dan buat aktiviti lain semasa ada ustaz bagi kuliah agama.Ya,tak semua tapi sebahagiannya ada..

Nak bertanya kepada mereka,aku malu..uhuk..apa yang aku boleh buat ialah mengandaikan apa sahaja jawapan yang mereka bakal berikan.Contoh,ustaz banyak cakap bab politik,boleh pecah belahkan umat..Ustaz cerita bab hukum tapi tak meningkatkan iman,baik pergi jumpa orang untuk ajak pergi solat berjemaah di masjid.Atau,buat apa ilmu banyak tapi usaha dakwah tak buat.Yang penting,iman saudara yang lain kena dibetulkan.Banyak ilmu tapi tak amal,lagi cepat masuk neraka berbanding orang yang ilmunya cukup-cukup sahaja..Hm..Jawapan lain,korang boleh fikirkan sendiri.

Der,bukannya dia tak pernah baca hadis kelebihan ilmu pun.Siap baca depan orang ramai lagi.Akhir kata sebelum habis baca hadis,dia akan cakap moga apa yang didengar dapat diamal dan disampaikan kepada orang lain yang tidak hadir dalam majlis itu.So?Cakap serupa bikinlah sikit ya..

Antara jalan yang paling mudah untuk ke syurga ialah sentiasa menghadiri majlis ilmu.Lebih-lebih lagi ilmu agama.Apa-apa yang ada di langit dan di bumi mendoakan kebaikan bagi orang yang menghadiri majlis ilmu.Dia sendiri yang bacakan kepada aku.Dia lagi expert dari aku bab itu..

Di bumi,antara makhluk yang mendoakan kita ialah ikan-ikan di lautan.Ikan,ada seekor sahaja ke dol?Juta-juta tu..Ikan,ada dosa ke dol?Doa makhluk yang takda dosa ni dol,insyaAllah kemungkinan besar dimakbulkan Allah.Kenapa nak jauhkan diri dari majlis ilmu yang selalu dibuat dekat masjid tu..? Sama-samalah kita dapatkan kelebihan yang dijanjikan Allah dan nabi saw.

Lagi yang aku perasan,bila baca bab hadis yang terselit ayat quran,dia akan skip  baca ayat tu seterusnya baca terjemahan sahaja.Kenapa?Bila baca gagap dan lari tajwid,mestilah malu..kan?..Ha,lain kali bila ada ulama ajar bab quran dan tajwidnya,janganlah berlagak,keluar masjid buat hal lain..Bagi masa.Setengah jam je pun..Orang yang awak ajak mai masjid bila tengok awak baca quran gagap-gagap akan jadi hilang respek terhadap awak tau.Sebab orang macam awaklah reputasi maulana zakariya terjejas..Oh,sedarlah korang..Dakwah,dakwah juga.Hadir majlis ilmu pun boleh meningkatkan iman sebab ilmu yang diajar tu semuanya membawa hati kita semakin dekat kepada Allah.Bukan semata-mata bercerita tentang kebesaran Allah sahaja caranya meningkatkan iman kita ya..Ok,jumpa lagi..

Aku hairan,kenapalah setiap kali kawan kita baca kitab hadis kelebihan amal yang tak sampai 5 minit,mereka  pula yang bangkit keluar dari masjid atau buat solat sunat.Adoi!


Post a Comment