Menabung rm1000 sebulan?

Assalamualaikum dan selamat main mercun tak kira waktu maghrib mahupun subuh..Moga selamat dan tak putus jari...

Baru ja beberapa saat menaip,isteri aku yang berada di seberang laut cina selatan dan selat melaka memeseji aku.Macam biasa,”Assalamualaikum” dan aku jawab ringkas,”wslm”...Seterusnya,memang dah aku jangka beliau yang sentiasa manis akan ber ”muah-muah” macam pasangan-pasangan muda yang belum kahwin di luar sana terutamanya pelajar U.Ok,abaikan..Mana best muah-muah dalam mesej,muah betul-betulah baru  mencabar.Bagi yang sukakan cabaran,apalagi?Sahutlah cabaran.

Sesaat selepas mendapat tawaran kerja,apakah yang korang rancang untuk masa depan korang?Mengikut turutan secara rawak,KAHWIN,BELI KERETA,BELI RUMAH..

Banyak tinjauan yang aku buat terhadap kawan-kawan aku.Ada yang meletakan membeli kereta mendahului yang lain.Yalah,rumah dah ada,sama ada tinggal dengan mak seterusnya mencium ketiak mak mahupun menyewa.Kenalah beli kereta,ye tak?Tak kan nak jalan kaki pula kan.Naik motor?Boleh juga tapi kadang-kadang bila hari hujan korang terpaksalah bersabar untuk menerima tempias percikan air yang bertakung yang dilanggar oleh kereta.Bayangkan aja dalam takungan air itu ialah najis anjing yang diakui kenajisannya.Haha.

Kedua,ada juga yang kata beli rumah.Alang-alang sewa,baik beli rumah.Sebulan bayar kira-kira 500rm..Percuma ja kita tolong tuan rumah bayar harga rumah..Kalau beli,mungkin cuma bayar 800rm.300rm ja lebih mahal berbanding sewa tetapi berbaloi.Tapi nak beli rumah bukanlah mudah.Seorang yang kerja cikgu tetap lebih mudah untuk diluluskan permohonannya berbanding seorang yang menganggur disebabkan dibuang U kerana berhimpun secara aman depan SOGO.

Selalunya,KAHWIN lah yang sentiasa menjadi yang terakhir dalam senarai yang aku tanya.Ya,aku tahulah kahwin ni kenalah ada calonnya.Takda calon,nak kahwin dengan siapa?Kak Ros?Tu bini orang.Nor Hafiza?Tu bini aku.Ok,anggap ja korang dah ada awek atau pakwe.Sedarlah korang,selagi tak ada ikatan suami isteri tetapi korang tetap berkawan sehingga aku terpaksa sedaya upaya untuk bersangka baik tatkala melihat korang peluk-peluk bagai,selagi itulah korang akan dimurkai Allah.

Alhamdulillah.Bagi yang dah kahwin,tentu akan merasa betapa nikmatnya dah kahwin.Wei!Nikmat kahwin bukan semata-mata seks.Aku tahulah,asal sebut nikmat kahwin,tentu terbayang dalam kepala otak kita yang normal ini ialah pertemuan dua alat sulit yang berbeza fungsinya secara teknikal.Ada yang kata,dengan bernikah,rezeki akan lebih terbuka.Betul!Contoh rezeki,duit..Contoh lain,pinjaman rumah dengan mudahnya diluluskan kerana melalui permohonan bersama.Lain,anak itu juga merupakan rezeki daripada Allah.Dapat pergi majlis ilmu bersama isteri juga rezeki.hoho..Dapat keluar 3 hari dengan senior pun rezeki..

Tips mudah.Bayangkan gaji bersih korang yang baru kerja ialah 2000rm.Sebulan,korang simpanlah 1000rm.Wau!Cakap memang senang,ye tak?Tulah,kalau korang meletakkan kahwin sebagai yang terakhir dalam senarai.Kereta,nak yang baru.Err,contoh viva.Sebulan anggaplah 450rm sebulan selama 9 tahun.Rumah sewa 500rm sebulan.Dah jadi 950rm.Bagi mak,150rm,dah jadi 1100rm.Baki 900rm.Tolak makan 500rm jadi 400rm.Uih..Tinggal 400rm,nak save macam mana ye tak?Minyak keta?Awek?Kutu?ASB?Kad kredit?Tu pun tak pasti lagi dapat save.Dengan itu,korang kenalah berkorban sedikit.Kereta,beli yang 2nd ataupun belilah motor yang 2nd.Motor yang sebulan bayar 150rm.Rumah sewa,kongsilah dengan kawan.Paling banyak sebulan 150rm.Makan,puasalah 2 hari seminggu setiap bulan.Bagi mak?100rm cukup.Masa bagi duit tu,cakap dekat mak,minta doakan moga korang cepat kahwin sebelum korang terzina dengan pakwe atau makwe.Nescaya emak korang faham.Tolak tambah,insyaAllah boleh save seribu sebulan.Setahun 12ribu.Wau,boleh kahwin sudah..hehe.Ingat,contoh yang aku bagi tadi ialah kalau gaji 2000rm.Gaji kerja kilang atau toreh getah.

P/S:Elakkan loan peribadi,kad kredit,MLM dan ASB melalui loan peribadi.

Teringat masa dulu,naik motor kapcai jam 3 pagi,terpaksa meredah hujan lebat untuk pergi ke tempat kerja.Oncall malam..Yang penting,kahwin..uhuk
Post a Comment