Serupa Dengan Babi?

Baca ini dulu:Pemuda Kafir Tertarik Dengan Zikir Munajat?
Salam 9 rejab 1432h..Kira-kira 2 bulan lagi kita akan sampai ke bulan Ramadhan,bulan tempat orang akan merajinkan diri untuk meningkatkan amal mereka walaupun pada bulan-bulan lain mereka tak pernah melakukannya..Orang puasa dia puasa,orang solat terawih dia solat terawih tapi bila orang buat solat fardu 5 waktu,dia berat nak buat..Bagi aku,orang yang puasa tapi dalam masa yang sama dia tinggalkan solat fardu orang tu bodoh..Tak kiralah dia menteri ke,doktor ke,pensyarah ke,jurutera ke,pengamal MLM ke,blogger yang ramai peminat ke..Selagi dia sengaja meninggalkan solat fardu dengan sengaja dia bodoh..Orang-orang macam ni bila kawan dia cerita bab agama,dia pun akan seronok bercerita seolah-olah dia yang terbaik dalam bab tu berbanding kawan dia yang lain padahal tak amal pun..
Bila kita tanya bila nak berubah,ada yang jawab tunggu hidayahlah..hati tak terbukalah..Apa dah bodoh sangat tak pandai nak baca terjemah al-quran yang ada bagitahu pasal perintah mendirikan solat?Apa dah dungu sangat tak pandai nak mengeja?Sia-sia ja ada mata yang jelas tapi alam yang Allah cipta ni kita malas nak perhatikan.Antara langit dan bumi tu ada tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang berfikir..Tengok wayang boleh..Beli handset mahal boleh..Bayar broadband setiap bulan boleh..Beli Tupperware boleh..Bayar loan kereta bulan-bulan boleh..Beli kitab hadis tak boleh?Bila suruh beli,dia cakap tak nak belajar dari buku.Nanti sesat katanya..Nanti seolah-olah belajar daripada syaitan..Ya,kalau kau baca tapi malas nak bertanya ustaz atau sesiapa yang ahlinya yang ada dekat masjid tu tentang kemusykilan korang memanglah korang akan sesat dan menyesatkan..
Pagi tadi aku agak terlewat datang ke masjid..Kira-kira 5.45 am aku sampai,aku  tengok jemaah tengah berdoa bersama imam.Hm,kecewa yang teramat sangat aku hari ini..Dari sini aku boleh ukur bahawa permulaan hari ini aku lebih teruk berbanding hari semalam.Kalau semalam sempatlah juga aku  bersolat subuh pagi jumaat walaupun imam tak buat sujud sajdah tapi aku puas hati.Janji solat subuh dapat dijaga.Korang pula macam mana?Tak solat langsung walaupun Allah bagi kelayakan untuk solat?Kalau macam tu,lebih kurang je dengan makhluk babi sebab babi tak solat.Dari segi solat jelah sama,segi lain mungkin tak..Setuju?
Bila orang jawab tunggu hidayah atau hati terbuka baru nak amal,aku akan tanya…Hidayah tu apa?Apa yang perlu dibuat agar hidayah tu sampai?Apa benda yang menyebabkan terhalangnya hidayah sampai kepada korang?Hidayah yang macam mana korang nak?Kalau perempuan yang malas nak tutup aurat terutama rambut,nak tunggu kena kanser,lepas tu buat rawatan kemoterapi,tunggu jadi botak baru nak tutup ek..Hidayah pasti akan turun kalau itu yang korang nak cuma cara turunnya korang akan suka atau tidak,bergantung dengan kaedah yang korang gunakan.Kalau dengan cara kurang ajar,jadi turunnya pun agak keras.. Mungkin kena rogol dulu baru nak pakai sopan..Yang suka show breast,mungkin tunggu kena raba atau kanser payu dara baru nak pakai labuh..Budak umur 30-an dekat tempat aku ramai yang buat xray dada dengan diagnos kanser buah dada..
Apa-apapun,jangalah banyak beralasan bila kita disaran untuk berubah menjadi orang yang lebih baik..Mula-mula memang kena paksa diri sebelum keikhlasan dan nikmat beramal itu datang.Bertaubatlah sebelum terlambat.Tak perlu tunggu esok,lusa atau bila dah tua.Kalau ada yang berpendapat mati tu bila tua ja ingat yang muda pun tak terkecuali..Wei,hampir setiap hari aku jumpa remaja yang nazak dekat icu.Tiub sana-sini..Mulut terkatup,mata terbeliak..keluar buih dari mulut,tergigit lidah sampai putus..Kalau dah jadi macam tu,ada peluang lagi ke nak beramal?Kecuali bila Allah panjangkan umur bolehlah..
Sekianlah dulu..Maafkan aku dan teguri aku..Kawal-kawalah syaitan yang ada bersama diri kita tu supaya dia tak berjaya menghasut kita.Setiap bisikan jahat tu asalnya daripada syaitan dan bisikan kebaikan berasal daripada bisikan malaikat.Pilihlah mana yang korang nak menangkan.Jauhi perkara yang meragukan selagi ada alternative lain yang lebih baik dan tidak memudaratkan korang untuk meninggalkannya..Eh,Mana iklan nuffnang aku?

Post a Comment