Selamat Tinggal Nuffnang...

Assalamualaikum..Apa khabar?Hari ni aku nak ajak korang semua sedar akan suatu perkara..Terpulanglah kepada korang nak terima atau tak…
Suatu hari masa aku masih tak ada kerja tetap dulu,aku pernah berniat untuk kerja part time dekat  7Eleven dekat tempat aku.Kalau dekat supermart,2 tempat yang aku suka pergi..Peti sejuk jual air dan rak menjual makanan dalam tin.Motif?Sebab nak tengok ada tak depa jual air minuman keras dan babi dalam tin...Masa pergi ke 7 Eleven,aku pergi ke ruangan menjual minuman@peti sejuk..Nampaklah ada beberapa tin minuman keras yang dijual dekat situ.Ok,kalau aku bekerja sebagai cashier dekat situ tapi aku tak jual pun minuman keras tu,adakah aku masih dianggap sebagai bersubahat dan berdosa?Macam mana pula dengan gaji yang aku terima?Aku yakin korang ada yang setuju bahawa sebahagian gaji yang aku terima itu adalah haram kerana ia berpunca daripada untung menjual barang haram tersebut.
Mula-mula dulu niat aku buat blog ni sebab nak tegur orang yang aku tak mampu untuk tegur secara bersemuka sambil berkongsi-kongsi nasihat.Lepas tu ada yang tanya,kenapa tak guna blog untuk jana duit?Maka aku pun berkenalan dengan nuffnang..Ingat tak masa kita isi borang permohonan untuk jadi penyampai iklan nuffnang dia ada tanya adakah kita sudi untuk menerima iklan berunsur alkohol,rokok dan pembesaran saiz?Ada kan…
Malam tadi aku tersedar akan sesuatu..Nuffnang mendapat bayaran daripada pelbagai syarikat pengiklanan termasuklah syarikat pengeluar arak..(Tak akan orang bertanya kalau benda tu tak ada kan..) Jadi,jumlah pendapatan terkumpul akan diagih sebahagiannya kepada kita sebagai penyampai iklan dan sebahagiannya adalah untuk kegunaan syarikat mereka.
“Aku guna nuffnang sebab nak dapatkan status glitterati,bab iklan aku tak peduli.Janji boleh ping entri”
Ya…Secara tidak langsung kita juga menyumbang kepada pendapatan syarikat nuffnang apabila syarikat pengiklanan lain menggunakan blog kita untuk program pengiklanan.Jumlah wang terkumpul akan dibayar dahulu kepada rakan nuffnang yang lain yang jumlah earningnya sudah mencapai rm50.Memanglah kita mungkin tak makan hasil daripada BE kita itu tapi sebagai orang islam,segala perkara yang meragukan atau sedikitnya haram hendaklah kita berusaha untuk menjauhinya apatah lagi yang jelas haramnya..Orang yang banyak beralasan apabila diberitakan sesuatu hukum kepadanya ialah orang yang berjaya dihasut oleh syaitan agar perkara yang haram menjadi kabur dan seakan-akan harus..
Bukanlah niat aku nak cakap nuffnang ni tak bagus tapi disebabkan percampuran punca pendapatan yang diperoleh,maka kita sebagai orang Islam yang kalau boleh tak nak dapat satu azab pun daripada Allah haruslah mengelakkan diri daripada terjerumus dalam kesamaran itu.Ingat,azab Allah itu tersangatlah dahsyat pedihnya dan jangan dipandang remeh..Bagi program pengiklanan lain,aku pun tak berapa nak pasti.Oleh itu sekarang aku dah ambil keputusan untuk mendelete semua bentuk iklan yang ada dalam blog ini.Biarlah aku tidak mendapat apa-apa manfaat dari segi wang,yang penting blog ini boleh memberi kebaikan kepada para pembaca..Sekian…

“Ya Allah,berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban..Dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan..”

Post a Comment