Solat Ajaib

6.03 am  22.12.2011

Alhamdulillah,usai solat subuh di masjid aku pun terus kembali ke rumah untuk berjumpa dengan PC aku yang baru aku beli beberapa hari yang lepas.PC ini mendapat tempat kedua cintanya daripada aku selepas si dia…(Cinta yang boleh dipersoalkan)

Rentetan daripada post imam rapers,sekali lagi imam tersebut membuat suatu aksi yang menyebabkan aku ragu dengan tahap keimamannya.Aksi kali ini bukan sahaja diaksikan oleh beliau seorang malah dua orang lagi ahli masjid yang lain..Haji-haji belaka tu..Jubah-jubah belaka..Selesai ja solat subuh dan sedikit bacaan hadis selama kira-kira 5 minit,imam dan kawan-kawannya telah membangkitkan diri untuk bersolat dua rakaat…

Aku yang baru beberapa hari mengenal islam menjadi kagum seketika dengan semangat mengumpul amal dan pahala yang begitu tinggi haji-haji tersebut…Ingin sekali aku tahu dari sumber manakah mereka melakukan amal tersebut..

Solat dhuha kah itu???Oh...

Sesuailah dengan namanya dhuha yang bermaksud pagi. Jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya dapat difahami bahawa batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7 pagi hingga 1 petang.
Berkenaan waktu afdalnya pula iaitu ketika sinar matahari kian panas berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Sekian..

Ilmu tanpa amal sia-sia,amal tanpa ilmu sesat lagi menyesatkan...oh...Licik sungguh diri mu wahai syaitan yang dilaknati..

6.30 am...Mandi,cuci baju,iron baju...Kerja....




No comments: