Kerja Dewan Bedah

7.25pm,selepas solat maghrib bersama warga tempatan…

Pagi tadi aku turun kerja seawal 6.28am kerana bekerja shift pagi.Aku dengan murah hati menawarkan diri untuk berkhidmat di dewan bedah kepada seorang kakak yang comel seterusnya beliau menggantikan aku bekerja di Jabatan kecemasan.

Aku lebih suka bekerja di dewan bedah kerana suasana yang senyap,tidak sibuk dan sejuk..Berbeza di Jabatan kecemasan,hampir setiap minit kami akan menerima tetamu yang tidak diundang dan tidak diharapkan kedatangannya iaitu para pesakit..Keadaan pesakit,kalau korang sendiri lihat mungkin korang akan merasa ngeri.Ada yang patah tangan sehingga di antara pergelangan tangan dan siku boleh dilipat-lipat seperti siku..Tak dapat bayangkan,korang memang slow..Ada yang kakinya sudah dipasang dengan besi seperti arial TV,ada yang tulang rusuknya patah sehingga menusuk paru-paru(aku sendiri suatu ketika dulu) malah ada yang sudah mati…Oh…

Di dewan bedah tadi,aku dan beberapa orang pakar bedah,pakar bius,doktor,jururawat dan PPK telah bekerjasama untuk menjalankan  proses pembedahan terhadap seorang pesakit wanita berumur separuh abad.Pesakit itu mengalami masalah di bahagian tulang belakang.Aku dengan penuh setia melihat pakar bedah menebuk bahagian belakang pesakit itu.Aku juga melihat pakar bedah itu memasukan skru sepanjang 2 inci ke dalam tulang belakang pesakit.Aku yang melihat  berlagak tenang melihat pakar bedah mengetuk skru tu dengan tukul…Perghhh!!Ngeri tapi taklah sengeri melihat mayat orang yang bunuh diri…Oh…

Pembedahan pagi tadi mengambil masa kira-kira 3 jam untuk selesai..Satu sahaja yang aku tak suka bekerja di dewan bedah iaitu pembedahan sering dilakukan kira-kira jam 12pm..Satu pembedahan mungkin mengambil masa paling kurang pun sejam..Aku amatlah tidak suka bekerja di dewan bedah pada hari Jumaat kerana aku bimbang aku akan menjadi seperti Ah Chong,Muturama dan Albert Einstein..Oh…

Kalau sempat,esok aku nak ambil gambar ngeri seterusnya mengupload dekat blog dengan harapan korang enjoy the ngeri...Oh...

P/S…Kadang-kadang aku sakit hati tatkala tidur aku yang lena ditambah pula dengan keadaan hujan di luar rumah,aku tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi deringan HP dan nombor yang terpampang pada skrin HP aku ialah  082276666…Panggilan dari dewan bedah…Oh…Moga Allah jadikan aku orang yang ikhlas dalam beribadat…







No comments: