Imam Menjadi Rapers

11 Muharram 1432H…Sehari selepas hari menyeksa diri bagi orang-orang yang disesatkan…
Hari ini hari Jumaat merangkap hari yang menjadi penghulu bagi sekelian hari dalam seminggu.Memandangkan hari ini hari yang mulia maka setiap amal kebaikan yang kita buat kerana Allah balasannya berlipat kali ganda berbanding hari-hari yang lain (Sambil menghitung amalan apakah yang aku buat tadi).Pada pagi tadi aku sempat bersubuh secara berjemaah di masjid yang letaknya kira-kira 100m daripada rumah sewa baru aku.Alkisah solat subuh pun bermula dengan satu adegan yang memeningkan kepala aku…
Aku tahu hari ini hari Jumaat maka aku dapat menjangkakan yang  para imam akan berusaha untuk mengkhatamkan surah As Sajdah di rakaat pertama solat subuh itu.Sama juga dekat tempat aku ni.Rakaat pertama As Sajdah,rakaat kedua Al Insan..Aku tak kisah imam baca surah apa pun tapi aku kurang gemar imam yang menjadi rapers (bayangkan sapa-sapa rapers yang korang kenal.Apa  yang pasti rapers yang korang bayangkan itu bukanlah Dato M Daud Kilau) tatkala membaca surah panjang tersebut.Tajwid dan kaedah sebutan tunggang-langgang…Kalau korang join aku tadi,aku yakin korang pun pening…
Aku tahulah aku ni orang yang baru dalam Islam ni..Tapi aku tahu juga sikit-sikit idgham maal ghunnah tu ertinya memasukan dengan dengung,huruf izhar ada 6,idgham kamil juga disebut idgham bila ghunnah..Aku pun tahu apa tu mad silah tawilah,mad lazim ada dua dan perlu dibaca dengan 6 harakat..huhu..Aku yang baru belajar dan sering menjadi rebutan orang untuk menjadi orang yang perlu diajar ni menjadi sensitif apabila tiba-tiba imam membaca surah dengan gaya rapers..Perghh!!Laju siot..!!!Siap tersasul lagi.Kalau tersasul sekali aku terima tapi kalau banyak kali,bek baca surah al ikhlas je.Kualiti mau ada.Ni tidak..Main bantai je.Janji ada bunyi.Budget orang lain tak hafal lah tu maka boleh dikelentong dengan sebutan yang seakan-akan betul bunyinya.Cis!!Hilang seketika kekhusyukan aku (Khusyuk?Memang tererlah!)
Dalam hati aku memberontak agar aku pergi menegur si imam namun akibat lemah iman aku pun malu untuk menegur.Yelah..dia imam aku pula cuma orang yang baru 4 hari berpindah ke kawasan tu..Korang ada cadangan ke macamna nak tegur imam-imam yang sedemikian?
p/s…Tajuk khutbah hari ini ialah integriti dalam menjalankan tugas..(tanda aku tak tidor semasa khutbah.Hahahaharunnn…)
p/s…Korang rasa bacaan al Fatihah korang dah cukup betul ke?Aku cadangkan korang test bacaan dengan mana-mana ust yang ajar tajwid.Kalau salah baca,solat tak diterima.Kalau solat tak diterima adakah malaikat Ridhuwan atau malaikat Malik as yang akan menyambut kedatangan korang?Malu mengetest bacaan,neraka padahnya…Adusss…!!(Apa guna followers ribu-riban kalau al Fatihah pun tak betul.hihihi)
p/…Korang pun rapers juga ke?Hihi!


Post a Comment