Diajar Menipu Sejak Kecil

6.15 am,selepas solat subuh…

Pagi ini aku merasa sedikit kelaparan kerana malam tadi aku cuma makan 2 bungkus mi maggi perisa tomyam.Bukanlah niat aku untuk makan maggi semata-mata tetapi adalah kerana tidak mendapati akan aku kedai-kedai makan yang buka di tempat tinggal aku ini.Bukanlah juga aku ini malas untuk memasak tetapi kekurangan ramuan memasak jugalah yang telah membantutkan semangat untuk memasak aku itu..Keadaan ini amat berbeza jika dibandingkan di rumah..Seru sahaja makanan apa yang akau nak maka ia akan terhidang…(Mak aku ada menguruskan makan minum aku)…Alangkah indahnya andai aku sudah beristeri dan isteri aku itu rajin masak masakan yang sedap-sedap buat aku..Oh…Sedapnya laksa Johor…

Bercerita aku tentang tertipu maka selalukah korang kena tipu?Ditipu kawan,cikgu,tunang,rumet dan sebagainya?Malah korang sendiri juga mungkin selalu menipu diri sendiri..Kerana apa?Kerana dari kecil lagi mak ayah kita mungkin pernah mengajar kita menipu..Contohnya akulah…Kecil-kecil dulu amatlah tinggi minat aku akan mainan Transformer.Setiap kali menyertai rombongan mak dan ayah aku ke bandar aku pasti menangis minta dibelikan mainan itu..Dengan selamba ayah aku memberi warning,tak boleh beli…Nanti polis tangkap,masuk jel..Oh…

Namun ada beberapa penipuan yang perlu korang pandang serius…

Korang para gadis tertipu apabila merasa selamat setelah memakai tudung sedangkan pembonjolan organ yang tidak sepatutnya dibonjolkan dikhalayak ramai korang dengan sengaja menonjolkannya.Sehingga aku sebagai lelaki sejati yang melihatnya bergelora nafsu jadinya.Astaghfirullahalazhim..Up to date punya pasal..Pakailah seeloknya sebelum ayah,abang,suami dan anak lelaki korang join da club kena seksa dekat neraka...Berlindung kita dengan Allah daripada perkara itu..

Korang para pendakwah kecil-kecilan tertipu apabila merasa megah dan suka apabila dipuji apabila korang mampu menuturkan ayat quran dengan lancarnya ketika bertazkirah di khalayak ramai seperti depan para makmum selepas solat atau dekat blog.Dengan selambanya korang yang tidak betul-betul mahir bab quran menafsirkan ayat quran dengan pandangan korang sendiri.Korang perasan apa yang korang tafsirkan itu betul namun sebetul manapun apa yang korang tafsir,korang tetap akan berdosa.Kenapa?Err..Search dekat buku,google n tanyalah pakar...Korang kan pendakwah...

Korang yang telah lama Islam mungkin tertipu apabila merasakan tak perlu lagi belajar ilmu fardu ain setelah umur meningkat dewasa..setelah bergelar haji,bapa orang dan sebagainya..Aku tak baca doa iftitah masa solat pun korang nak kecoh..Ish!Tapi bila aku suruh baca quran,gagap-gagap juga.Tak boleh jadi ni..Umur dah lebih 20 tahun..Dah lebih 30 tahun..Belum tanya bab tajwid lagi...(akulah tu)..Tanya apa rukun sembahyang mayat pun tak tau..Taulah fardu kifayah tapi tu bab mengerjakannya..Bab mengetahui rukun,apa yang wajib apa yang membatalkan,apa yang boleh dan tak boleh,itu bukan fardu ain ke?Oh...

Aku baru sahaja mendapat SMS daripada kawan aku untuk bercanai dekat kedai mamak.Maka,sekian...Janganlah tertipu..

7.08am..






Post a Comment